Jesteś tutaj: Start
Aktualności
Uczymy się samodzielności podczas przygotowywania i spożywania posiłków.


Stopień rozwoju umiejętności samoobsługowych różni się między dziećmi. W jednej grupie wiekowej możemy często zaobserwować dzieci, które świetnie sobie radzą z czynnościami dnia codziennego oraz takie, które potrzebują niemal pełnego wsparcia przy tych samych czynnościach. Spożywanie posiłków to czas, w którym warto zostawić dziecku swobodę do eksperymentowania i nabywania nowych umiejętności.
Przedszkole Gminne w Chobieni postanowiło wykorzystać porę posiłków, aby rozwijać u dzieci liczne umiejętności. Ważne jest, aby dziecko nie zniechęcało się i próbowało samodzielnie jeść, dlatego nie wyręczamy dziecka, a pokazujemy w atmosferze wspierającej jak sobie radzić. Priorytetem placówki jest zachęcanie dzieci do uczestnictwa w samodzielnym przygotowywaniu i spożywaniu posiłków. Dzięki wprowadzeniu zmian, dzieci uczą się, że jedzenie może być przyjemnością a jednocześnie rozwijają liczne umiejętności. Dzieci samodzielnie regulują tempo spożywania posiłku, dostosowując je do własnych potrzeb. Podczas posiłków same nakładają sobie jedzenie, nalewają zupę oraz picie, rozwijając swoje umiejętności praktyczne związane z samodzielnym radzeniem sobie podczas czynności samoobsługowych. Ponadto rozwijają swoją sprawność motoryczną, precyzyjnie wykonując powierzone zadania. Dbają również o porządek i estetykę podczas posiłków. Uczą się jak prawidłowo i w bezpieczny sposób posługiwać się sztućcami, w szczególności nożem. Dodatkową innowacją wprowadzoną w przedszkolu jest samodzielne przygotowywanie przez dzieci śniadania. Raz w tygodniu przedszkolaki samodzielnie smarują chleb, wybierają z pośród przygotowanych produktów oraz według własnego uznania komponują i przygotowują kanapki. Mają możliwość wyboru tego, co najbardziej lubią jeść. Taka forma śniadania sprawia przedszkolakom wiele radości. Własne wyroby smakują dzieciom najbardziej, a uśmiech i radość z samodzielnie przygotowanego posiłku poprawiają apetyt nawet u największych "niejadków". Ponadto dzieci chętnie wykonują powierzone obowiązki związane z pracami gospodarczymi i porządkowymi podczas posiłków. Dzieci nie tylko uczą się umiejętności samodzielnego jedzenia, ale również ćwiczą koordynację wzrokowo-ruchową oraz koncentrację uwagi. Rozwijają swoją samodzielność umysłową i społeczną, dzięki współdecydowaniu oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Nie tylko zdobywają cenne umiejętności, ale przede wszystkim doskonale się bawią.
Pamiętajmy, że wszystko, co przedszkolak wykona własnoręcznie, do czego dojdzie własną myślą, co przeżyje – buduje jego umiejętności, wiedzę o sobie, innych i o otaczającym świecie. Dziecko, poznając efekty własnej działalności, jest konfrontowane ze swoimi możliwościami. Czerpie satysfakcję ze swojego działania oraz buduje poczucie sprawczości. Jeśli zostawimy dzieciom pole do eksperymentowania- damy mu szansę na rozwój i zdobywanie coraz to nowych umiejętności.
Ewelina Lajter